Rekrutacja z agencją krok po kroku

Dlaczego nie możecie Pan powiedzieć ile będę zarabiać na oferowanym stanowisku? To nie Państwo zatrudniacie tylko inna firma? Czy może Pani podać nazwę firmy w ofercie na stanowisko młodszego programisty?

To przykładowe pytania, które słyszą od kandydatów pracownicy firm rekrutacyjnych, zajmujących się prowadzeniem procesów rekrutacji dla zewnętrznych klientów. Te kwestie poruszane są przez kandydatów bardzo często przy pierwszym kontakcie z przedstawicielem firmy rekrutacyjnej. Wywołują dużo emocji, bo najczęściej na etapie wstępnych rozmów rekruterzy mogą udzielić tylko ogólnych informacji. Na dalszych etapach wszystkie nurtujące kandydatów kwestie powinny zostać wyjaśnione.

Jak wygląda proces rekrutacji prowadzony przez firmę rekrutacyjną i czym różni się od rekrutacji prowadzonych przez pracodawców samodzielnie? Jak szczęśliwe przejść przez taki proces i zakończyć z sukcesem czyli z nową pracą?   Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.

Poszukiwania kandydatów

Firmy rekrutacyjne docierają do kandydatów wykorzystując całe spectrum metod i narzędzi, które najogólniej można podzielić na metody poszukiwań bezpośrednich (direct search) i metodę ogłoszeniową (search&selection). Z kolei określenie “executive search”, zarezerwowane jest dla poszukiwań kandydatów z najwyższego poziomu kadry zarządzającej i menedżerów wyższego szczebla.
W poszukiwaniach bezpośrednich rekruterzy są w stałym kontakcie z rynkiem kandydatów po to aby wiedzieć gdzie pracują osoby, które mogą dysponować kompetencjami i doświadczeniem zawodowym, których akurat potrzebuje pracodawca czyli zleceniodawca agencji. Do nawiązywania kontaktu z kandydatami wykorzystują  min. portale i fora branżowe oraz media społecznościowe, dlatego warto mieć założony aktualny i dobrze opisany za pomocą słów kluczowych profil na portalach typu goldenline czy linkedin. Rekruterzy bazują również na poleceniach, a firmy rekrutacyjne budują wokół siebie siebie społeczność kandydatów, tworząc profile firmowe i grupy.

Odszyfrowujemy ogłoszenia o pracę

Firmy rekrutacyjne posługując się ogłoszeniami o pracę, publikowanymi w portalach z ofertami pracy i prasie nie podają informacji, dla jakich firm prowadzone są poszukiwania pracowników. Często zdarza się, że firma rekrutacyjna publikuje szereg niemal identycznych ogłoszeń. Nie oznacza to jednak, że to jest jedna i ta sama oferta pracy, jedynie inaczej sformułowana, lecz że firma specjalizuje się w określonym rynku i prowadzi rekrutację dla wielu pracodawców jednocześnie. Na pierwszy rzut oka oferty mogą nieznacznie się od siebie różnić, ale w trakcie dalszych etapów wyraźnie widać, że dotyczą innych firm. Kandydaci, którzy uczestniczą w rekrutacji już często w trakcie drugiej rozmowy z pracownikiem firmy rekrutacyjnej dowiadują się kto jest pracodawcą.

Dlaczego warto pozostać w bazie kandydatów, którą prowadzi firma rekrutacyjna?

Większość firm rekrutacyjnych dysponuje swoimi bazami danych. Zbiory danych powinny być zgłoszone do Głównego Inspektora Danych Osobowych, a firma przetwarzająca dane osobowe powinna mieć wdrożone procedury związane z zachowaniem bezpieczeństwa tych danych. Dlatego w przypadku firmy rekrutacyjnych zajmujących się rekrutacją w sposób profesjonalny nie należy obawiać się pozostawienia CV w bazie danych, raczej korzyści z tego wynikających. Jeśli firma prowadzi rekrutacje zgodne z profilem kandydata, z pewnością będzie kontaktować się z ciekawymi ofertami pracy, jeszcze zanim zostaną rozpowszechnione wśród szerszego grona odbiorców.

Rozmowy rekrutacyjne

Pierwszy kontakt ze strony firmy rekrutacyjnej to najczęściej rozmowa telefoniczna z kandydatem, w trakcie której poruszanych jest już szereg kwestii, które ukierunkowują dalszy przebieg procesu rekrutacyjnego. Przebieg rozmowy jest uzależniony od tego, czy nastąpił już kontakt wstępny ze strony rekrutera, np. w formie wymiany maili. W trakcie wstępnej rozmowy rekruter przedstawia kandydatowi ofertę pracy, skupiając się na charakterze i specyfice firmy oraz stanowiska. Na tym etapie nie podaje jednak nazwy klienta. Dopiero po uzyskaniu informacji od pracodawcy, że dana osoba (do weryfikacji wystarczy najczęściej imię i nazwisko) nie widnieje w bazie kandydatów pracodawcy kontaktuje się ponownie przedstawiając nazwę pracodawcy.
Wstępna rozmowa służy też określeniu ram i zasad współpracy pomiędzy rekruterem i kandydatem, np. jak będzie wyglądał proces rekrutacji, jak często będzie następował kontakt rekrutera, kiedy można spodziewać się feedbacku. W trakcie pierwszej rozmowy rekruter może pytać kandydata o jego obszar specjalizacji i zainteresowań zawodowych, preferowany charakter pracy, lokalizację czy poziom oczekiwań finansowych. Znając odpowiedzi, może zaproponować kandydatowi udział w innych procesach rekrutacyjnych, gdzie oferty pracodawców mogą być jeszcze lepiej dopasowane do preferencji kandydata.

Kolejny etap rekrutacji po stronie firmy rekrutacyjnej może składać się z kilku etapów i może mieć formę pogłębionego wywiadu z kandydatem, testów lub assessment center, w zależności od tego jak szczegółowej weryfikacji kompetencji kandydata oczekuje od firmy prowadzącej rekrutację pracodawca. Część procesu weryfikacji lub cały proces mogą być prowadzone zdalnie. W takim przypadku spotkanie osobiste będzie miało miejsce bezpośrednio z pracodawcą, po pozytywnym przejściu procesu weryfikacji po stronie firmy rekrutacyjnej i zarekomendowaniu kandydatury pracodawcy.

Zakończenie procesu rekrutacji

W zależności od ustaleń pomiędzy firmą rekrutacyjną i pracodawcą informacja zwrotna jest udzielana albo osobiście przez pracodawcę (najczęściej przedstawiciela działu HR) albo przez firmę rekrutacyjną. Ta zasada obowiązuje również przy składaniu oferty kandydatowi. Podczas całego procesu rekrutacji, rekruter ze strony firmy rekrutacyjnej towarzyszy kandydatowi, udziela wszelkich informacji dotyczących przebiegu procesu, monitoruje terminy i przebieg poszczególnych etapów. Profesjonalny rekruter wspiera kandydata w całym procesie.
Warto podkreślić, że firma pośrednicząca w rekrutacji nie pobiera żadnych opłat od kandydata, rozlicza się jedynie z pracodawcą. Wynagrodzenie agencji nie wpływa w żaden sposób na wysokość wynagrodzenia kandydata.

Na sukces rekrutacji składa się wiele czynników, leżących zarówno po stronie firmy rekrutacyjnej, pracodawcy i kandydata. Gdybyśmy mieli określić jednym słowem od czego sukces będzie zależał po stronie firmy pośredniczącej to byłoby to “dopasowanie”. Kandydatowi musi odpowiadać pracodawca i jego oferta, a pracodawcy zarekomendowany kandydat. I tak jak nie ma złych ofert pracy, nie ma również złych kandydatów, zdarzają się jedynie przypadki gdzie obie strony zostały niewłaściwe dopasowane.

0 Responses to “Rekrutacja z agencją krok po kroku”



  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s





%d bloggers like this: