Co nowego w branży rekrutacyjnej – część 2

Czyli  druga część  tekstu o nowych trendach w branży rekrutacyjnej.

Usługi dla branży

W krajach Zachodniej Europy rozwijają się usługi,  które powstają po to aby  wspierać zarówno agencje rekrutacyjne, jak i działalność rekrutacyjną przedsiębiorstw prowadzoną na ich potrzeby wewnętrzne. To są na przykład produkty ubezpieczeniowe skierowane wyłącznie do branży rekrutacyjnej czy coraz bardziej wyspecjalizowane oprogramowanie wykorzystywane w prowadzeniu  procesów rekrutacyjnych. 

Oprogramowanie

 Wykorzystanie ATS’u (applicant tracking system)  to już konieczność jeżeli w firmie prowadzonych w tym samym czasie wiele procesów rekrutacyjnych. Na naszym rynku jest to znane rozwiązanie.    Same ATS’y rozwijają się  i oferują coraz więcej funkcjonalności, np. związanych z masową publikacją ogłoszeń w wielu portalach. W rozwoju tych narzędzi widać wyraźnie trend związany z ich  integracją ich z innym oprogramowaniem np. jobbordami, portalami społecznościowym czy programami pocztowymi. W wersjach “custom made” ATS’y bywają też zintegrowane z całymi systemami ERP w firmach.

Coraz więcej zadań wykonywanych przez osoby zajmującej się rekrutacją będzie automatyzowanych dzięki wykorzystaniu specjalnie stworzonych do tego aplikacji. Na przykład są już dostępne na rynku  programy, które samodzielnie dopasowują CV kandydatów do opisów stanowisk w ofertach pracy. Nie jest to jednak proste dopasowanie  po słowach kluczowych. Algorytm jest złożony i program faktycznie odwzorowuje proces myślowy człowieka poprzez  zastosowanie analizy mowy naturalnej:  analizuje opis stanowiska od strony najistotniejszych, kluczowych kryteriów i na podstawie tej “esencji”  dopasowuje CV kandydatów spośród CV zgromadzonych w bazie danych.  Wyniki są dodatkowo uszeregowane według stopnia dopasowania. Co ważne, CV nie muszą być wprowadzone do bazy jako rekordy i specjalnie opisane, program dopasowuje kandydatów na podstawie słów i sformułowań zawartych w dokumentach i w ich profilach np. umieszczonych w portalach społecznościowych.  Dzięki temu  bardzo przyspiesza proces wyszukiwania kandydatów w bazach danych.

Urządzenia mobilne

 Wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych, coraz bardziej powszechna  stała się komunikacja z kandydatami przez mobilny internet, np. w Wielkiej Brytanii kandydaci komunikują się z rekruterami głównie w trakcie dojazdów do pracy z urządzeń mobilnych.

 Zyskują na znaczeniu   nowe kanały komunikacji z kandydatami, które przenoszą  proces rekrutacji w inny wymiar. Rekruterzy komunikują się za pomocą coraz  krótszych  komunikatów, bo przecież zamiast publikować pełne ogłoszenie o pracę z szerokim opisem stanowiska i wymagań   o wiele szybciej jest napisać krótki komunikat na wall’u na linkedin. Taki komunikat dotyczący kogo szukamy można  opublikować w wielu kanałach jednocześnie wykorzystując program do zarządzania treścią w mediach społecznościowych. A ogłoszenie i tak powstanie, ale będzie już pełną “reklamą” naszej oferty pracy.

Urządzenia mobilne spowodowały też konieczność dostosowania stron internetowych firm do nowych wymagań technicznych. Oprócz  standardowej strony internetowej można inwestować w stronę mobilną, która będzie dobrze działać na smartfonach i tabletach, można też zdecydować się na  aplikację mobilną, którą kandydaci będą instalować na swoich urządzeniach.   Możliwości jest coraz więcej.

0 Responses to “Co nowego w branży rekrutacyjnej – część 2”



  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s





%d bloggers like this: